Üdvözöllek a motorosok táborában!

Sose feledd! A MOTOROZÁS VESZÉLYES ÜZEM!

Tartsd be a szabályokat és mindig légy résen!

Az alábbiakban megtalálod a motoros vizsga főbb elemeit és a motoros pályát. 

1.) A vizsga első része az elindulás előtti ellenőrzés.

  1. Kormányberendezés ellenőrzése Ha a motoron van középsztender, akkor tedd fel rá, elvileg csak így lehet az ellenőrzést végrehajtani. Ha nincs, akkor eltekinetenek a felrakástól, de a feladatot bekell mutatni. A kormányt forgasd el mindkét irányba ütközésig. Nem szabad akadnia, és nem ütközhet bele az üzemanyagtartályba sem és nem szabad, hogy bármelyik vezetéket elcsípje vagy beszorítsa. Ellenőrizni kell a kormánycsapágy lógását: a motorral szemben leguggolsz és a villa alsó részét feléd majd visszafelé mozgatod (tehát a motor síkjával egyirányban mozgatod). Nem szabad hogy kotyogjon.
  2. Gumiabroncsok ellenőrzése: mindegyiken külön-külön ellenőrizni kell, hogy a barázda mélysége minimum 1,6 mm legyen. Az abroncsokon nem lehet szennyeződés vagy olajfolt, azt el kell távolítani. Repedés és szúrás sem lehet rajta. Ellenőrizni kell még a nyomásukat, ezt jobb híján úgy tudod, hogy rálépsz és ha nagyon nem süllyed be, akkor megfelelő. Amikor én vizsgáztam, akkor egy vizsgáztatónak ez nem tetszett, azt kérte inkább üljünk fel a motorra és így győződjünk meg a nyomás helyességéről. A nyomás helyességét amúgy hetenként egyszer kötelező ellenőrizni.  Esetleg kekeckedő vizsgabiztos rákérdezhet a gumi fajtájára, akkor el kell mondani, hogy vagy radiál vagy diagonál is lehet, de egy motoron egyszerre csak egyfajta lehet felszerelve.
  3. Világító- és fényjelző berendezések ellenőrzése:  a motorra gyújtást kell adni. Ellenőrizni kell az irányjelző fényeket mindkét irányban, elöl és hátul is, a villogások száma 60 és 120 között kell lennie percenként. Ellenőrizni kell a tompított és távolsági fényszórót elöl. Távolsági fényszóró bekapcsolása közben elöl égnie kell egy kis kék visszajelző fénynek, ezt a vizsgáztatónak is mondani kell. ;) Eközben hátul égnie kell a helyzetjelző lámpánknak és a rendszámtábla világításának. Ellenőrizni kell a féklámpát is, mindkét fékkel. A hátsó fék ellenőrzésénél simán látod hogy felgyullad-e, az első fék behúzásánál a láma elé teszed a kezed és így látod, hogy valóban felgyullad -e. Esetleg más segítségét kéred, ha nem érnéd el.
  4. Fékberendezések ellenőrzése: mivel a legtöbb motoron hidraulikus fékrendszer van, így először a fékfolyadékot kell ellenőrizni. Az elsőét rögtön a korány jobb részén, még a fékkar előtt találod kis dobozban. Ellenőrizni kell, hogy a folyadék a minimum csík felett legyen. Ha a hátsó is hidraulikus, akkor ugyanígy a hátsóét, ezt motor válogatja hogy látható -e vagy sem, valamelyikben igen, valamelyikben pl a nyereg alá ven rejtve. Vizsgán szétszedni nem kell a motort. :)  Ha ezek rendben voltak, akkor felülsz a motorra, meglendíted és fékezel az első fékkel, majd külön a hátsó fékkel. Ha megfognak, akkor jó, rendben találtad a fékeket. 
  5. Rendszámtábla ellenőrzése: ez elvileg nincs benne a 'tananyagban', de ahogy láttam mindig megkérdezték, ha valaki magától nem mondta el: 2010.jan.1 -től a te feladatod, hogy indulás előtt meggyőződj arról, hogy a rendszámtábla tiszta és olvasható és a világítása is működik.   Magyarán hátramész és megnézed, hogy olvasható-e a rendszám.

Ezek voltak a kötelező feladatok, ennyivel nem úszod meg, elvileg húzol még egy tételt, de gyakorlatban egyszerűen a vizsgáztató fog még egyet kérdezni tőled, ezekből:

  • 2.a) Ha a vizsgán négyütemû motor van, végezze el amotorolaj szint és az olajnyomás ellenõrzését! 
    Megcsinálni valószínűleg nem kell, de tudni kell, hogy
    A legtöbb négyütemû motorkerékpárnál a motor és a váltó kenési rendszere közös. A szintellenõrzéshez a motorblokknak vízszintes helyzetben kell lennie (pl. középtámaszon állítva).A blokk oldalán vagy nívópálca van, vagy egy kémlelõ ablak. Meg kell mérni/nézni hogy megfelelő-e az olaj szintje. Ha nem akkor utána kell tölteni ugyanabból a típusból. Ha nem tudjuk milyen van benne, akkor az egészet le kell cseréni teljesen.Az olajnyomást a mûszerfalon lévõ piros ellenõrzõ lámpa jelzi (ha van). A piros ellenõrzõ lámpának a gyújtás bekapcsolásakor világítania kell, a motor beindulása után a jelzõfénynek ki kell aludnia.
  • 2.b) Ha a vizsgán kétütemû motor van, ismertesse az üzemanyag-kenõanyag keverési arányt!
    Mondd el, hogy a gyári utasításnak megfelelõ arányú benzin 2T keverék elõállítását a tankoláskor kell ellenõrizni. (Pl. 1:50 arány. Ez azt jelenti, hogy 10 liter benzinhez 2 dl 2T motorolajat kell tölteni.)
  • 3.) Mutassa meg a sebességváltóban levõ olajszint ellenõrzésének módját! Mutassa meg, hol tölthetõ be a kenõolaj a sebességváltóba!
    Mivel a legtöbb négyütemû motorkerékpár motor és váltó kenési rendszere közös, ezért a szint
    ellenõrzése megegyezik az elõzõ kérdésben leírtakkal. Nívópálcás rendszerben a nívópálca bevezetõ nyílása a beöntõ nyílás. Kémlelõ ablak esetén a blokk oldalán OIL feliratú csavar mögött található a beöntõ nyílás. Kétütemû motoroknál a blokk oldalán nívócsavar található. Ennek meglazítása után a kenõolajnak szivárognia kell, ha a blokk vízszintes helyzetben van és a kenõolaj mennyisége megfelelõ. A beöntõ nyílás általában a forgattyús ház tetején található.
  • 4.) Végezze el a tengelykapcsolókar holtjátékának ellenőrzését, ismertesse beállítását!Meg kell győzödni róla, hogy a tengelykapcsoló kar holtjátáka 2-4mm között legyen. Egyszerűen csak kissé behúzod és visszaengeded. Ha kérdik, hogy hol legyen az a 2-4 mm, akkor a tövénél. Utánállítani úgy kell, hogy a karon lévő állító csavart ki vagy becsvaraod és kontraanyát meghúzod, ha készen van. A csavar behajtása a holtjátékot növeli, kifelé hajtása pedig csökkenti azt.
  •  5.) Ismertesse a meghajtólánc feszességének ellenőrzését!
    A hátsó lengőkarhoz mész, a lánc felöli oldalion. Alulról felfelé megnyomod a lengőkar irányába (elvileg 40-50N erővel) és akkor a kilengése nem lehet több 10-30 mm -nél. Ha nem megfelelő, akkor a hátsó kerékrögzítő anyákat kell meglazítani és előrébb vagy hátrébb húzni a kereket, mindkét oldalon egyenlő mértékben. Ehhez segítségünkre szolgál a karon lévő kis beosztás-skála. Ügyelni kell, hogy a kerék egyenes maradjon, különben félrehord és az borulásveszélyes. Ennyit ha elmondasz, akkor elég. :) 
  • 6.) Végezze el a hátsó lengővilla és rugóstagok ellenőrzését!A motoron ülve mozgasd le-fel és jobbra-balra a lengőkarokat, a lényeg hogy nem mozoghat sehogy.
    Lengéscsillapítónál nem szivároghat az olaj, nem szorulhat, nem „ringhat”. Speciális szerszámmal utánállítható, a tövénél található fogaknál.Spirálrugó nem recseghet, nem lehet rajta sérülés. Lengővilla nem nyekereghet, nem lehet rajta sérülés. A spirálrúgót rendszerint állíthatod terheléstől függően, a kezelési útmutatóban leírtak szerint.

  • 7.) Mutassa meg a tartalék izzókat és a biztosítókat, a biztosítótartót, és ismertesse a biztosító cseréjének a módját!
    Az izzó és biztosító készletet az ülés alatt találod. Minden, a motorban található izzóból és biztosítóból minimum egy darabot kell tartalmaznia, felhasználás esetén azonnal gondoskodj a pótlásról. A biztosítótartó az oldalidom alatt van, ezért megmutatni nem tudod. Szerepe: az áramkör védelme, cserélni csak áramtalanított motornál szabad az eredeti Amper-számú biztosítóra. Amúgy már nem kötelező magaddal hordani, csak érdemes. :) 
  • 8.) Ismertesse a benzincsap állásait!

    A benzintank bal oldalán találod: ON-RES-OFF/PRI (nyitott – tartalék - zárt/szerviz)  

  • 9.) Mutassa meg az elsősegély csomagot!

    Az ülés alatt találod. Amúgy lehet a hátitáskádban is, vagy akárhol, csak lennie kel nálad. egy "A" jelű  csomagnak, tartalmának szavatosságát időközönként ellenőrizni kell.

  • 10.Személy és csomag szállítás: A szállított személy lábának le kell érnie a lábtartóra és biztonságosan kell tudnia kapaszkodni. A csomagot rögzíteni kell és nem érhet túl a motor hossz és oldal tengelyén.

  • http://www.mocijogsi.hu/images/A-Ak-A1-palyarajz-papir2.gif

http://www.mocijogsi.hu/images/Alkalmassagi%20feladat.gif

 

 

 

Handlebar Inspection.  If the motorcycle have a centre stand, please put it up on it, this is the only way to carry out the inspection. If your motorcycle doesn't have a centre stand, you don't have to do it, but you have to show the procedure. Turn the handlebar to both direction until it stops. It should not catch anything or touch the fuel tank. Handlebar MUST move freely. You have to check the steering head bearing if its worn or lose: You squat down to front of the motorcyle and you move the bottom of the forks towards you and back. It should not cluck.  

Tire Inspection.  Must be check individually( Front- Rear) The groove depths is must be minimum of 1.6mm, anything below that is Illegal for road use.The tires should not have any dirt and oil stains, cracks or puncture. You have to check the tire pressure(front and rear)You should check the pressure weekly. Moody examiner may ask about what kind of tire you have Radial or Diagonal( Bias). You should not have 2 different type on the motorcyle. 

Lighting and Turn signals. Turn the ignition ON. Check the indicators, lights both for rear and the front. The number of flashes should be between 60 and 120/ minute. Check the main(dipped) and full beam, when you turn on the full beam lights, a blue indicator light must show up and you have to tell that to the examiner. You must check the brake light for both of the brakes. You will be able see the break light if you reach to the back with one hand while you pressing the rear brake( if you have a scooter pull the rear brake lever) . if you not able to reach to the back, you can ask an assitance. 

Brake Check. Most of the motorcycles have hydraulic brake system, so the first thing you have to check is the brake fluid. The front one is located in the handlebar, in the little box on your right hand side just behind the brake lever. The fluid level should be above the minimum, if the rear is also hydraulic, you have to do the same procedure as you did on the front one. Some of the motorbikes have hidden rear brake fluid container, for example: under the seat, but other motorbikes may have a visible container. If those are fine, you push the motorcyle with your legs forward then pull the front brake and the rear at the same time. If you riding a scooter you Must pull BOTH of the brake lever. If it stop, you have good brakes. 

License Plate light Check( ADDITIONAL!)  This is an additional inspection, not mandatory but better to know about. If you motorcyle have a license plate it should be visible at all the time so check the lights and clean if its dirty. 

 

 

Go to top